SOSYAL MEDYA ADINA ADIMLAR
Yeni sosyal medya yasası ülke gündemini uzunca meşgul etti. Yasanın her ne kadar olumsuz tarafları konuşulsa da olumlu yanlarını da ele almamız gerektiğinden yanayım. Yeni sosyal
medya yasasıyla akla ilk gelen “Kamu düzenini bozmaya elverişli bilgiyi paylaşan kişiye 1 yıldan 3 yıla kadar hapis cezası” olmuştu. Öncelikle dezenformasyon içeren haberlerin önüne geçilmesi,
ispatsız iddiaların da önüne geçilmesi açısından güzel bir gelişme.
Sosyal medya yasasını sadece dezenformasyon konusuna indirmek de elbette yanlış. Oysa bu yasanın içerisindeki maddeler özellikle zor günler geçiren medya kuruluşları için önemli bir can suyu adımı oldu. Bilindiği üzere yerel medya kuruluşlarının maliyetleri oldukça yüksek. Giderlerin sürekli artması, dövize bağlı kağıt ve diğer ham madde teminleri biz basın kuruluşlarını iş yapamaz, gazete çıkaramaz duruma düşürmüştü ki, hala bu zorluğu yaşıyoruz. Yeni yasayla birlikte gazetelerin internet yayıncılığında ilan haklarına yönelik gelişme bizler için umut verici oldu. Gazetemizi hem basılı hem de yeni medya kavramı kapsamında internet üzerinden halka yönelik ücretsiz ulaşılabilir kılmamız, uzun yıllardır devam ediyor. Pandemi döneminde yurttaşların internet üzerinden haber edinme gayretleri yeni medyanın dönüşmesine de büyük katkı sundu. En azından yeni sosyal medya yasasının içinde internet gazeteciliğini geliştirecek, onu teşvik edecek adımın atılmasını olumlu bir taraf olarak gündeme getirme konusunda hemfikir olmalıyız. İktidarı benimser ya da benimsemezsiniz, yeni yasanın birkaç eleştirel tarafını paravan etkisiyle manipüle etmek, yıllarca internet haberciliği ve ilan haklarını dile getiren bizler için bir çelişkiden ibaret olur. Hangi iktidar gelirse gelsin, yeni medyanın gelişimi için çaba sarf etmesi bir elzemdir. Artık basılı basın olarak da değil internet medyası olarak bir dönüşüm yaşıyoruz ve geleneksel bakış açısıyla bu işleri yürütemeyeceğimizi hepimizin bilmesi gerekiyor. Dünyanın her yerinde sosyal medya yasasına benzer düzenleyici, yol gösterici yasalar olmuştur. Basılı ilan alan yerel bir gazetenin 7 çalışanının olması şart. Hepsinin mali hakları ve belli bir gider yaratması, akabinde kağıt, baskı malzemelerinden boya ve kalıp gibi giderler bir gazetenin yıllık maliyetinde büyük bir yük oluşturuyor. İlanlarda da gün geçtikçe bir azalmanın olması, döviz kurlarının aşırı dalgalanması da gelen ilan gelirlerinin giderleri karşılamasında yetersiz kalıyor. Eleştirel yanlarından çok bize kazandırdığı haklar ve sorumluluklar açısından da dikkat çekici. Sosyal medya yasasının halka daha iyi anlatılması gerekiyor. Özellikle İletişim Başkanlığı bu konunun üzerine biraz daha eğilmeli. Halkın bilinçlenmesi için kamu spotları, bilgilendirici konferanslar, seminerler, sempozyumlar düzenlemeli.