Medya ve Diğer Konular

04.08.2022

Medya ve diğer konular

Mescid-i Aksa’daki son olaylar esnasında, İsrail polisi camiyi basıp oradaki genç erkekleri kovalarken, cep telefonlarına sarılan ve olayı çeken çok sayıda genç erkek, kız ile yaşlıları yani kadın erkek herkesi yakından gözlemledim.

Bu insanlar gazeteci değildi ve olanları doğrudan Facebook sayfalarında canlı yayımlıyorlardı.

Durup düşündüm, onlar çatışmalar sırasında İsrail polisinin her hareketini, her davranışını rapor ettikleri sürece biz gazeteciler ne yapacağız? Biz gazeteci olarak, gazeteci olmayanların izleyiciye ve takipçiye sunduklarından daha fazla ne sunacağız ki?

Bu insanlar tüm detayları, bilgileri ve olan her şeyi sağlıyor mu, yoksa sadece etkinliğe katılıp fotoğraf mı çekiyorlar veya olayla ilgili mi konuşuyorlar?

Radyo, televizyon, yazılı veya elektronik medya, geleneksel basın olarak bunları sadık takipçilerine sunabilir mi?

Sahadaki gazetecinin yaptığı iş; son zamanlarda yurttaş gazeteciliği olarak bilinen, geleneksel basına asistanlık yapmak için kimileri tarafından desteklenen, çeşitli kaynaklara dayanan ve bir resim olsun ya da olmasın bilgiyi yayımlamadan önce belgeleyen, haber veya video yapmak…

Mobil gazetecilik birincil haber ve bilgi kaynağı olmayı başardı. Ancak, yanlış bir kaynak, yanlış bilgilendirmeye zemin oluşturarak, bazı ülkeler ve bazı güvenlik kurumlarının yanlış bilgi ve yanlış videolar yayımlayarak yararlanmasını sağlıyor. Yerel ve küresel kamuoyunu rahatsız etme amacı taşıyor.

Sosyal medya dedikleri medya türünde gerçeği ilk kurbanı hâline getirerek heyecan ve aksiyon arayan kişileri, bunun gerçek olduğuna ikna olmak için yayınlananlardan memnun olabilir.

Bu nedenle heyecan arayan ve takipçi sayısını artıran gazetecilerin, cep telefonlarının tahriklerine kapılmadan önce mesleki kurallarına dönmesi gerekiyor.  Ve insanlara güvenilir ve dürüst bilgi sağlamak medya için önemli olmalıdır.  Medyada çalışan bizler, okuyucuya ve takipçiye saygı duymalı ve okuyucuyunun,  izleyiciyinin ve takipçinin eleştirmesine müsade etmeliyiz.

UNESCO araştırmasında, (Sosyal Medya) kullanıcı sayısı 2016’da 2,3 milyardan 2021’de 4,2 milyara çıkarak içeriğe erişim alanını artırmasından dolayı siber uzay içeriklerinde bir rekabet seline yol açtı.  Ancak gazetecilik içeriğine mutlak anlamda bir değer katmadı.

T.S Eliot 1965’te ölürken, 1936’da yazdığı “Burnt Norton” adlı şiirindeki bu sözler bugün daha da anlamlı hâle geldi.  Şiirde, “modernlerin”, “dikkat dağıtarak dikkati dağıtmaktan alıkoyduğunu” söylüyor; dikkatli olmazsak, bugün sosyal medyanın tartışmaya açık olduğu şey tam da bu…

T.S Eliot bunu yazarken açıkçası sosyal medyadan bahsetmiyordu (çünkü henüz yoktu);  her geçen yıl daha gündem haline gelen modern kültür hakkında doğru bir gözlem yaptı.

KHALİL ASSALİ

KGK Dış Medya Üyesi

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.