Medya Okuryazarlığı

04.08.2022
HAKAN ÖZEN
1988 yılında Gazeteciliğe başladı. Kavga dergisi,Ege Telgraf Gazetesi,İzmir Haberler Ajansı,Çağdaş İzmir Gazetesi, Cumhuriyet Gazetesinde çalıştıktan sonra 2000 yılında İzmir'de Objektif gazetesini kurarak basın hayatına yön verdi. 2005-2009 yılları arasında Gümüldür Belediyesinde Basın Danışmanı olarak görev yapan Özen 2011 yılından bu yana Milletvekilliği Basın Danışmanlığını sürdürmekte olup Hür Işık Gazetesinde Genel Yayın Yönetmeni olarak 2012-2014 yılları arasında görev yaptı. 2014 yılında Şehit kardeşi olarak istihdandan yararlanarak devlet memuru oldu ve Manisa Vergi Dairesi Başkanlığında Basın Sorumlusu olarak görev yapıyor. 2014 yılında Demokrat Gazeteciler ve Yazarlar Derneğini kurarak Derneğin Yönetim Kurulu Başkanı olarak görevini sürdürmektedir. Gazetecilik mesleğinin dışında tiyatro eserleri, öykü denemeleri ve şiirleri bulunan Hakan Özen 'BİR YUDUM SILA' isimli kitabıyla şiir severlerle buluşmuştur

Medya Okuryazarlığı

Her alanda değişim-dönüşüm ve gelişimin yaşandığı ve dünyanın küresel bir köy olarak nitelendirildiği günümüzün dijital ve teknoloji çağında medya da kendini yenilemek ve teknolojiye ayak uydurmak zorunda kalmıştır.

Gazetesinden, televizyonuna, radyosundan, bilboardına kadar yazılı, görsel, işitsel basın ve medya-yayın organları kendini yenilerken, sosyal medya sınır tanımazken sadece önüne konan haberi okuyan, eğlence programlarını izleyen ve kitle iletişim araçlarını kullanan tüketicinin yerini, okuyan ama aynı zamanda okuduğunu araştıran, sorgulayan bununla da yetinmeyip aynı zamanda yazan bir halk kitlesi almıştır. Bu halk kitlesi bir diğer deyişle medya açısından tüketici kesim, çeşitli türden yani görsel, işitsel, yazılı ve benzer medya mesajlarına, haberlerine ve diğer medyanın sunduğu imkanlara erişirken aynı zamanda medyayı eleştirel bakış açısıyla çözümleyip, değerlendirebilme ve kendi medya iletilerini üretebilme becerisini göstermektedir. Buna genel olarak medya okuryazarlığı diyoruz.

Görsel iletişimi sadece televizyonla da sınırlı olmayıp gazeteler, kitaplar, ilan panoları, dergiler, internet siteleri, reklam panoları, bilgisayar oyunları hatta el ilanları, broşürler görsel öğelere dikkat çekmek ve iletileri güçlü kılmak için kullanılmaktadır. Günümüzde kullanılan bu görsel öğeler için okuma yazma becerilerimizi geliştirmeye ihtiyaç vardır. Biz bunu görsel veya imge okuryazarlığı olarak ifade ediyoruz.

Medya bilgi verme, kamuoyunu aydınlatma, eğitme, eğlendirme gibi çok önemli bir görev üstlenirken ve bunu başarıyla yerine getirirken aynı zamanda özellikle çocuklar, yaşlılar, engelli vatandaşlar açısından düşünüldüğünde fiziksel, bilişsel ve sosyal gelişimleri açısından olumsuz yönleri olduğunu da göz ardı etmemek gerekiyor. Bireylerin medyayı dikkatli ve verimli halde kullanmaları, bunu yaparken de bir farkındalık oluşturmaları, geliştirebilmeleri içinde medya hakkında bilgi sahibi olmaları gerekmektedir. İşte alanda bu anlamda sürdürülen çalışmaları yine medya okuryazarlığı olarak tanımlıyoruz.

İyi bir medya okuryazarı kontrolsüz bir şekilde kendisine yönlendirilen medya iletilerinin kendine ulaşmasına müsaade etmez.

Kamuoyu yoklamalarında insanların suç, sağlık, eğitim, inanç, aile, hukuk gibi alanları ilgilendiren sonuçları abartma eğiliminde olduklarını ortaya konmuştur. Bu abartılı bakış açısına karşı iyi bir medya okuryazarı her zaman dikkatlidir. Bu nedenle medya okuryazarlığı becerileri yüksek olan bireyler iki kutuplu ve geniş çerçeveden bakarak kendilerini yüksek görünüşlü etkilere odaklamazlar. Toplumsal normların kayması, tüketim alışkanlıklarının değişmesi, fizyolojik etkiler gibi uzun dönemli etkileri de göz önünde bulundururlar. Medya okuryazarlık becerimiz geliştikçe medyanın olumsuz etkilerinin yanısıra olumlu etkilerine karşı da duyarlılığımız o derece artar. İyi bir medya okuryazarı yaşanan olumsuz bir olayda direk medyayı suçlamaz. Bilinçli bir tüketici olarak medyayı eleştiri oklarını yöneltmeden önce birey olarak kendi rolünü sorgular. Şunu söylemeden olmaz: Medyadan kuşku duymadan iyi bir medya okuryazarı olunmaz.

Hakan Özen

KGK Manisa İl Temsilcisi

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.